autor: niesia2708 » 29 lut 2020, 23:21
Temat dla mnie nowy. Może i Wam się przyda.
"Zaburzenia przetwarzania słuchowego to termin stosowany w medycynie (audiologii), psychologii i pedagogice dla określenia zespołu objawów wynikających z nieprawidłowego funkcjonowania wyższych funkcji słuchowych.
Jest to upośledzenie zmysłu słuchu pomimo prawidłowej budowy i funkcjonowania uszu. Wynika z niewłaściwej współpracy narządów słuchu z mózgiem, który błędnie rozpoznaje i interpretuje dźwięki docierające do uszu. W efekcie, chociaż słuch człowieka jest prawidłowy, ma on problemy ze zrozumieniem tego, co słyszy.
DIAGNOZA ZABURZEŃ PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO
Diagnozę zaburzeń przetwarzania słuchowego stawia lekarz audiolog, ale w proces diagnostyczny powinni być również zaangażowani tacy specjaliści jak logopeda, pedagog, psycholog. Omawiany syndrom można rozpoznać tylko u dzieci, które mieszczą się w normie intelektualnej, mają prawidłowy słuch oraz nie występują u nich deficyty wyższych funkcji poznawczych i językowych.
ISTOTA ZABURZEŃ PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO
Na zaburzenia przetwarzania słuchowego składa się zespół wielu różnorodnych symptomów.
Do najczęściej występujących objawów omawianego syndromu należą:
nierozróżnianie podobnych dźwięków mowy;
trudności ze zrozumieniem mowy w hałaśliwym otoczeniu;
zaburzenia rozumienia mowy zniekształconej;
problemy z lokalizacją źródła słyszanych dźwięków;
kłopoty z oceną natężenia, wysokości, długości, kolejności słyszanych dźwięków;
brak umiejętności selekcjonowania bodźców słuchowych;
trudności ze skoncentrowaniem się na bodźcach słuchowych;
zaburzenia mowy (nieprawidłowa artykulacja głosek, niewłaściwa wymowa słów);
obniżona pamięć słuchowa;
deficyty w zakresie uczenia się drogą słuchową;
nadwrażliwość na dźwięki;
subiektywne odczucie deprywacji w zakresie stymulacji akustycznej.
W efekcie wymienionych objawów dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego doświadczają wielu poważnych trudności w codziennym funkcjonowaniu, a w szczególności podczas nauki szkolnej. Mylą zbliżone dźwięki, przekręcają podobnie brzmiące wyrazy lub błędnie je wymawiają. Wskutek tego mają kłopoty z analizą i syntezą słuchową, czyli podziałem tekstu na zdania, wyrazy, sylaby, głoski oraz scalaniem głosek, sylab, wyrazów, zdań w tekst.
W wyniku tych kłopotów mają także trudności w nauce czytania i pisania, popełniają wiele błędów ortograficznych. Również rozumienie tekstu samodzielnie czytanego na głos bądź słuchanego stanowi dla nich problem. Dlatego też często nie rozumieją wydawanych ustnie dłuższych, złożonych poleceń i instrukcji."
My mamy zaleconą terapię metodą Johansena. Polega ona na słuchaniu specjalnie nagranych dla danego dziecka płyt przez 6 dni w tygodniu.
Karolcia 19.07.2013
Misia 10.09.2017