Czy powiniśmy iść do logopedy?

Na pytanie związane z rozwojem mowy odpowiada mgr Izabela Ludwiczak, Logopeda ogólny posiadający uprawnienia czynnego wykonywania zawodu z przygotowaniem pedagogicznym, prowadzący terapię logopedyczną na terenie Łodzi. http://www.twoj-logopeda.com

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: Justinaa » 17 paź 2018, 20:01

ava, bo to niestety musi potrwać zanim te wyćwiczone głoski wejdą w nawyk i nie będzie musiał myśleć o tym, jak ułożyć język etc. żeby prawidłowo dźwięk wyartykułować:)
ObrazekObrazekObrazek
Awatar użytkownika
Justinaa
SuperMama
 
Posty: 1468
Rejestracja: 21 paź 2012, 21:08
Has thanked: 51 times
Been thanked: 16 times

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: ava » 11 lut 2019, 11:44

szaraczarownica, jak tam u Was "r"? U Wojtka było baaardzo ciężko z wywołaniem, nawet nasza logopeda w pewnym momencie stwierdziła, że nie ma już na niego pomysłu. Sukcesem okazał się u nas wibrator logopedyczny ::) Regularne masowanie języka i w końcu coś ruszyło >D Do świetnej ogólnej wymowy (zarówno "r", jak i głosek szeleszczących/syczących) jeszcze bardzo długa droga, ale teraz to już zostało głównie szlifowanie tego co udało się osiągnąć ::)

A w środę pierwsza wizyta z Michałem :-ss
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
ava
SuperMama
 
Posty: 8321
Rejestracja: 13 lis 2012, 20:32
Has thanked: 32 times
Been thanked: 102 times

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: szaraczarownica » 11 lut 2019, 11:55

ava, u nas dalej kiepsko. Staś się sam stymuluje szczoteczką elektryczną :lol:
Mamy ostatnio sporo problemów, więc jakoś odkładam to.
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
szaraczarownica
Moderator
 
Posty: 12968
Rejestracja: 27 paź 2012, 19:50
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 176 times
Been thanked: 165 times

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: ava » 11 lut 2019, 12:04

szaraczarownica, i na niego przyjdzie czas ;)
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
ava
SuperMama
 
Posty: 8321
Rejestracja: 13 lis 2012, 20:32
Has thanked: 32 times
Been thanked: 102 times

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: lmyszka » 11 lut 2019, 12:15

U nas Kacper po zajęciach z logopedą mówi teraz R aż za bardzo =)))) =))))
Słowa z R bardzo akcentuje na tą literę >D I to brzmi coś jak rrrabarrarrr :lol:
ObrazekObrazekObrazek
Awatar użytkownika
lmyszka
Moderator
 
Posty: 9849
Rejestracja: 27 paź 2012, 20:02
Has thanked: 53 times
Been thanked: 80 times

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: niesia2708 » 11 lut 2019, 12:37

A ja się zastanawiam nad Malwinką.... ma rok i 5 miesięcy i mówi w zasadzie tylko mama, baba i am. Wszystko rozumie. Ale nie mówi tylko krzyczy. W porównaniu z Karolcią niebo a ziemia....Zastanawiam się czy nie ma np. przerośniętego węzidełka. Zastanawiam się kto to powinien sprawdzić? Logopeda?
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
niesia2708
SuperMama
 
Posty: 7659
Rejestracja: 28 lis 2012, 17:38
Has thanked: 57 times
Been thanked: 99 times

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: gohnia » 11 lut 2019, 13:12

niesia2708 pisze:ma rok i 5 miesięcy i mówi w zasadzie tylko mama, baba i am.


Klara przez moment mówiła mama, tata, ale przestała i niczego sensownego nadal nie mówi. Czasem pogada po swojemu, ale większość rzeczy "mowi" mruknięciami 8-) Ja jeszcze poczekam z konsultacjami, bo wydaje mi się, że jeszcze ma czas i, z drugiej strony, skoro rozumiemy jak nam coś chce przekazać, to nie czuje potrzeby mówić normalnie.
ObrazekObrazek
Obrazek

Szczęście to skutek uboczny postępowania zgodnie ze swoimi wartościami.
Awatar użytkownika
gohnia
SuperMama
 
Posty: 3013
Rejestracja: 13 lis 2012, 22:01
Has thanked: 59 times
Been thanked: 49 times

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: gohnia » 11 lut 2019, 13:13

niesia2708 pisze:.Zastanawiam się czy nie ma np. przerośniętego węzidełka. Zastanawiam się kto to powinien sprawdzić? Logopeda?


A pediatra tego nie rozpozna?
ObrazekObrazek
Obrazek

Szczęście to skutek uboczny postępowania zgodnie ze swoimi wartościami.
Awatar użytkownika
gohnia
SuperMama
 
Posty: 3013
Rejestracja: 13 lis 2012, 22:01
Has thanked: 59 times
Been thanked: 49 times

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: Agata. » 11 lut 2019, 14:28

niesia2708, najlepiej określi to laryngolog. U nas było podcinane w 3 dobie, ale teraz jego stan wcale nie jest zadawalający, przez to kuleje pionizacja języka. Nie mamy bezwględnego nakazu podcięcia, ale byłoby wskazane. Na razie jednak się nie dedecydujemy.
Agata.
 
Posty: 431
Rejestracja: 10 sie 2013, 17:52
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: _Bella_ » 13 lut 2019, 12:22

Z własnego doświadczenia zawodowego powiem, że ani pediatra, ani laryngolog niekoniecznie są w stanie określić czy wędzidełko podciąć, czy nie. Najlepiej zrobi to neurologopeda ::)
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
_Bella_
 
Posty: 221
Rejestracja: 25 gru 2015, 21:45
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: Paulina S. » 16 gru 2019, 14:31

Chciałam wrzucić fajną infografikę, ale nie mogę dodawać zdjęć.

Pozwolę sobie dodać fragmenty artykułu "Kiedy do logopedy?"

Jak wygląda prawidłowy rozwój mowy?

W wieku 5-6 lat mowa dziecka powinna być poprawna pod względem artykulacji (tj. wymowy poszczególnych głosek), wyraźna i zrozumiała dla otoczenia. Dziecko powinno już prawidłowo stosować formy gramatyczne. Jego zasób słownictwa powinien pozwolić mu na dłuższe wypowiedzi, opisy obrazków, opowiadanie bajek i odpowiadanie na pytania w sposób logiczny. Dziecko w tym wieku powinno rozumieć i używać słów określających stosunki przestrzenne (np. pod, nad, obok, pomiędzy). Powinno też rozumieć bardziej złożone instrukcje (np.: „gdy usłyszysz głoskę „sz”, klaśnij w ręce”). Powinno także rozumieć wysłuchane opowiadania i bajki oraz ich puentę.

Jeśli więc u dziecka sześcioletniego zauważymy jakiś problem związany z wymową głosek, z trudnościami w wypowiadaniu się, brakami w słownictwie, niepoprawnością gramatyczną w zdaniach, z problemami w rozumieniu instrukcji i treści opowiadania - to jest to „ostatni dzwonek”, by uchronić przyszłego ucznia przed trudnościami w nauce.

Dlatego należy zwracać uwagę na rozwój dziecka już od najwcześniejszych miesięcy.

I tak, już w okresie 4-6 miesięca życia należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy dziecko słyszy, np. czy odwraca głowę za źródłem dźwięku, reaguje na zmiany tonu głosu, na muzykę z grających zabawek. Niemowlę gaworzy - powtarza ciągi sylab i zasłyszanych dźwięków, a gdy mówi się do niego, uśmiecha się, porusza rączkami i nóżkami, odpowiada, gaworząc. Jeśli w tym okresie nie występują takie właściwe reakcje, warto zwrócić się do laryngologa i przeprowadzić u dziecka badanie słuchu. Warto również skonsultować się z logopedą, który podpowie, jak ćwiczyć z tak małym dzieckiem.

Do 12. miesiąca życia występują dodatkowe reakcje na mowę otoczenia, np. na pytania „Gdzie jest mama?” albo „Gdzie lala?” dziecko potrafi je wskazać; podaje np. misia, gdy się je o to prosi; naśladuje ruchy dorosłych. Oprócz gaworzenia, używa dźwięków, gestów, mimiki, a nawet prostych słów („mama”, „tata”, „baba”, „pa, pa”), żeby zwrócić na siebie uwagę.

Do 2. roku życia dziecko, które rozwija się prawidłowo, potrafi pokazywać części ciała (nos, oko itp.). Potrafi wykonać proste polecenia, np. zrób „pa-pa”, „kosi-kosi”. Wskazuje i podaje np. zabawki czy sok. Słucha krótkich i prostych bajek oraz piosenek. Stosuje wyrazy dźwiękonaśladowcze (np. zamiast „piesek” mówi „hau-hau”). Powtarza wiele razy ten sam wyraz lub wyrażenia („lala pi” - tj. śpi). Pojawiają się wyrażenia, np. „mama daj!”, „baba pa-pa!” Wymawia samogłoski: a, e, u, i, y, oraz spółgłoski: p, b, m, t, d, n, ł. Upraszcza słowa: może mówić tylko początek słowa lub jego koniec albo stosować jedno słowo na oznaczenie wielu osób (np. „mama” to może być nie tylko mama, ale także tata, babcia i dziadek) lub rzeczy („ato” – jako: auto, ciężarówka, spychacz, wywrotka). Zwiększa się wówczas liczba słów, które dziecko wypowiada i które rozumie.

Do 3. roku życia dziecko powinno nabyć kolejne sprawności w mowie. W tym wieku potrafi rozróżniać przeciwieństwa: ciepły-zimny, duży-mały. Wykonuje coraz bardziej złożone instrukcje, np. „włóż lalę do wózka i przykryj ją kocykiem”. Nazywa większość przedmiotów z otoczenia (choć nie zawsze poprawnie, często upraszczając trudniejsze wyrazy - zamiast „piłka” - „piła”, „ciapka” zamiast „czapka”, „lobot” lub „jobot” zamiast „robot” itd.). Wymawia kolejne głoski: k, g, ch, l, ś, ź, ć, dź, czasem też s, z, c, dz. Mówi swoje imię. Zadaje bardzo wiele pytań: „A po co?”, „A co to?” Zaczyna również mówić „nie” - „nie mam”, „nie dam”. Rozumie i potrafi stosować liczbą mnogą, np. „jemy”, „pijemy”.

Od 3. do 7. roku życia mówimy o okresie swoistej mowy dziecięcej. Ten moment w życiu dziecka - nazywany okresem przedszkolnym i wczesnoszkolnym – to czas intensywnej pracy w kierunku rozwijania sprawności językowych u dzieci.

I tak, od 3. do 4. roku życia dziecko reaguje na głosy, np. dochodzące z drugiego pokoju, na komunikaty z radia i telewizji. Rozróżnia słowa wypowiadane prawidłowo i błędnie, np. „żabka - ziabka”. Powinno być rozumiane przez osoby obce. Wypowiada coraz dłuższe zdania, używa coraz większej liczby słów i zadaje coraz więcej pytań: „dlaczego?”, „z kim?”, „po co?”, „gdzie?” itp. W tym czasie najczęściej zastępuje trudne głoski: sz, ż, cz, dż, r - głoskami łatwiejszymi (s, z, c, dz, l). Czasami mówi niepłynnie - to tzw. rozwojowa niepłynność mowy, polegająca na powtarzaniu sylab, wyrazów i głosek. Wymaga to dodatkowej pracy ze strony rodziców i nauczycieli, a niekiedy także wsparcia logopedy.

Od 4. do 5. roku życia dziecko potrafi z uwagą słuchać albo oglądać bajkę, potrafi też odpowiadać na pytania związane z jej treścią. Rozumie polecenia wydawane przez obce osoby. Zadaje bardzo dużo, coraz więcej pytań. Niekiedy poprawnie wypowiada trudne głoski: sz, ż, cz, dż oraz r. Buduje zdania złożone, choć nie zawsze prawidłowo używając form gramatycznych. Stosuje coraz więcej przymiotników. Umie opowiedzieć prostą historyjkę.
Kiedy więc do logopedy?

Twojemu dziecku potrzebna jest pomoc logopedy, jeśli:

ma problemy ze słuchem; objawami tego może być znaczne zwiększanie głośności telewizora, brak reakcji np. na dźwięk dzwonka telefonu i/lub inne dźwięki wydawane przez ludzi i przedmioty z otoczenia. Może to być związane z tym, że dziecko często choruje na anginy, zapalenie gardła, ucha, katary. Niekiedy można zauważyć, że dziecko chodzi z otwartą buzią, chrapie w nocy.,
nie wymawia głosek, które powinno wymawiać zgodnie z etapami rozwoju mowy: nie potrafi ich prawidłowo wypowiedzieć i porównać (np. sz-s, r-l-j, p-b, s-c, k-t); zniekształca wyrazy; mówi niezrozumiale dla otoczenia; ma trudności z mową płynną; tempo mowy jest za szybkie lub za wolne; mowa jest monotonna, bez melodii; nieprawidłowo stosuje formy gramatyczne; ma braki w słownictwie; wypowiada się krótkimi, nierozbudowanymi zdaniami, w telegraficznym stylu; wypowiedzi są nielogiczne, nieadekwatne; nie rozumie poleceń; bywa, że nie mówi w ogóle lub rozmawia tylko z wybranymi osobami; ma niesprawne narządy mowy lub nieprawidłowy zgryz, co utrudnia poprawną wymowę

mgr Marta Siewiera-Pięciak
pedagog-logopeda, terapeuta BFB
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3 w Krakowie
Obrazek
Awatar użytkownika
Paulina S.
SuperMama
 
Posty: 2693
Rejestracja: 04 lis 2013, 21:30
Has thanked: 74 times
Been thanked: 57 times

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: wiell214 » 09 sty 2020, 14:42

Polecam regularnie czytać dziecku jakieś opowiadania, ale tak aby go nie zanudzać. Nauka ma mu sprawiać przyjemność. Poleca jakieś książki ruchome. Wtedy dziecko może sobaczyć dokładnie obrazek jakiegoś zwierzęcia czy budowli :)
Awatar użytkownika
wiell214
 
Posty: 3
Rejestracja: 09 sty 2020, 14:26
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: JustynaLogopeda » 05 lut 2020, 18:07

malaJu pisze:Ja dziś posłuchałam, jak mówią przedszkolaki i poziom zniekształceń u niektórych ogromny. Widzę to dopiero jako mama....


To zjawisko nazywane jest hiperpoprawnością ;;) Bez obaw, kiedy głoska będzie się powoli automatyzować to Rrrrrrr ulegnie skróceniu :ymapplause:
Zapraszam na mój blog logopedyczny
Awatar użytkownika
JustynaLogopeda
 
Posty: 12
Rejestracja: 17 paź 2018, 8:26
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Czy powiniśmy iść do logopedy?

Postautor: JustynaLogopeda » 05 lut 2020, 18:11

_Bella_ pisze:Z własnego doświadczenia zawodowego powiem, że ani pediatra, ani laryngolog niekoniecznie są w stanie określić czy wędzidełko podciąć, czy nie. Najlepiej zrobi to neurologopeda ::)


Najlepiej, jeśli logopeda bądź neurologopeda pokieruje Rodzica do jakiego specjalisty mają się w tym celu udać. Nie każdy laryngolog orientuje się w temacie logopedii i patrzy na wędzidełko ze swojego/innego (??) punktu widzenia. Warto skorzystać z usług osób, które są np. chirurgiem stomatologicznym bądź ortodontą (ortodoncja mocno dotyka logopedii i odwrotnie). ;;)
Zapraszam na mój blog logopedyczny
Awatar użytkownika
JustynaLogopeda
 
Posty: 12
Rejestracja: 17 paź 2018, 8:26
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Poprzednia

Wróć do Logopeda

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość