Dziś jest Europejski Dzień Logopedy - szczerze mówiąc sama dowiedziałam się o tym dziś.
W związku z tym pozwoliłam sobie przygotować mały skrót wiadomości - myślę, że najbardziej istotnych dla rodziców.
KIEDY NALEŻY SKONSULTOWAĆ SIĘ Z LOGOPEDĄ ?
Zachęcam do zapoznania się z poniższymi sugestiami, żeby nie było za wcześnie czy za późno - a w sam raz:
· gdy dziecko ok. 5.m.ż. komunikuje się tylko przy pomocy
płaczu
· gdy roczny maluch porozumiewa się tylko za pomocą
gestów, nie wykonuje prostych poleceń;
· gdy rozwój mowy dziecka nagle się zatrzymał;
gdy 2-letnie dziecko wymawia tylko pojedyncze dźwięki
zamiast wyrazów, zwłaszcza jeśli w okresie niemowlęcym
nie gaworzyło lub gaworzenie było mało nasilone
· gdy wymawia dźwięki w taki sposób, że jego wypowiedź jest
całkowicie niezrozumiała dla osoby obcej
· gdy dwulatek nie różnicuje słuchowo wyrazów o podobnym
brzmieniu (np. bułka – półka);
gdy dziecko wsuwa język między zęby przy wymawianiu głosek t, d, n, ń, ś, ź, ć, dź
· gdy słownictwo jest bardzo ubogie, dziecko posługuje się
przede wszystkim onomatopejami, nie buduje zdań;
· gdy mowa jest niezrozumiała dla osób spoza najbliższego
otoczenia lub dziecko mówi z poszumem nosowym;
Z dzieckiem czteroletnim, gdy:
· zamiast głosek f, w wymawia p, b, h (np. żyrafa - żyrapa lub
żyraha),
· zamiast k, g wymawia t, d (np. kotek – totet);
· zamiast s, z, c, dz wymawia ś, ź, ć, dź (np. sanki– śanki);
· zamiast r wymawia j (np. krowa – kjowa) – 'l' jest jeszcze
normą!;
· zamiast c, dz wymawia s, z (np. cuda – suda, pędzel pęzel);
· ubezdźwięcznia głoski dźwięczne, (np. zamiast b mówi p);
· wsuwa język między zęby przy wymawianiu głosek (tj. w
wypadku 3-latka oraz szeregu syczącego);
· mowa jest zniekształcona, dziecko ma trudności z
wyliczankami, zapamiętywaniem prostych wierszyków;
Z dzieckiem pięcioletnim i starszym, gdy:
· zamiast głosek sz, ż, cz, dż wymawia s, z, c, dz (np. szyba –
syba);
· zamiast r wymawia l lub ł (np. rak – lak, łak);
· wsuwa język między zęby przy wymawianiu głosek (tj. w
wypadku u 4-latka oraz sz, ż, cz, dż) lub przy artykulacji tych
głosek słychać niemiły poszum;
· przestawia głoski lub sylaby w obrębie wyrazu, skraca
wyrazy, ma trudności z nazywaniem;
· posługuje się ubogim słownictwem, buduje bardzo proste
zdania, formy gramatyczne są mocno zaburzone;
· ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby i/lub głoski;
Jednocześnie podkreślam, że w każdym przypadku należy uwzgędniać indywidualne predyspozycje dziecka.
W swoich odpowiedziach na forum często pisałam, że wszelkie opóźnienia nie powinny przekraczać 6 m-cy.
Jednak zgodnie z moim przekonaniem "Lepiej zapobiegać niż leczyć" - warto zasięgnąć opinii specjalisty niż przeoczyć jakiś ważny moment.
Zachęcam do lektury i pozdrawiam serdecznie w ten cudowny - nareszcie słoneczny - dzień