Europejski Dzień Logopedy

Na pytanie związane z rozwojem mowy odpowiada mgr Izabela Ludwiczak, Logopeda ogólny posiadający uprawnienia czynnego wykonywania zawodu z przygotowaniem pedagogicznym, prowadzący terapię logopedyczną na terenie Łodzi. http://www.twoj-logopeda.com

Europejski Dzień Logopedy

Postautor: IzaLogopeda » 06 mar 2013, 15:20

Dziś jest Europejski Dzień Logopedy - szczerze mówiąc sama dowiedziałam się o tym dziś.
W związku z tym pozwoliłam sobie przygotować mały skrót wiadomości - myślę, że najbardziej istotnych dla rodziców.

KIEDY NALEŻY SKONSULTOWAĆ SIĘ Z LOGOPEDĄ ?

Zachęcam do zapoznania się z poniższymi sugestiami, żeby nie było za wcześnie czy za późno - a w sam raz:

· gdy dziecko ok. 5.m.ż. komunikuje się tylko przy pomocy
płaczu
· gdy roczny maluch porozumiewa się tylko za pomocą
gestów, nie wykonuje prostych poleceń;
· gdy rozwój mowy dziecka nagle się zatrzymał;
gdy 2-letnie dziecko wymawia tylko pojedyncze dźwięki
zamiast wyrazów, zwłaszcza jeśli w okresie niemowlęcym
nie gaworzyło lub gaworzenie było mało nasilone
· gdy wymawia dźwięki w taki sposób, że jego wypowiedź jest
całkowicie niezrozumiała dla osoby obcej
· gdy dwulatek nie różnicuje słuchowo wyrazów o podobnym
brzmieniu (np. bułka – półka);
gdy dziecko wsuwa język między zęby przy wymawianiu głosek t, d, n, ń, ś, ź, ć, dź
· gdy słownictwo jest bardzo ubogie, dziecko posługuje się
przede wszystkim onomatopejami, nie buduje zdań;
· gdy mowa jest niezrozumiała dla osób spoza najbliższego
otoczenia lub dziecko mówi z poszumem nosowym;
Z dzieckiem czteroletnim, gdy:
· zamiast głosek f, w wymawia p, b, h (np. żyrafa - żyrapa lub
żyraha),
· zamiast k, g wymawia t, d (np. kotek – totet);
· zamiast s, z, c, dz wymawia ś, ź, ć, dź (np. sanki– śanki);
· zamiast r wymawia j (np. krowa – kjowa) – 'l' jest jeszcze
normą!;
· zamiast c, dz wymawia s, z (np. cuda – suda, pędzel pęzel);
· ubezdźwięcznia głoski dźwięczne, (np. zamiast b mówi p);
· wsuwa język między zęby przy wymawianiu głosek (tj. w
wypadku 3-latka oraz szeregu syczącego);
· mowa jest zniekształcona, dziecko ma trudności z
wyliczankami, zapamiętywaniem prostych wierszyków;
Z dzieckiem pięcioletnim i starszym, gdy:
· zamiast głosek sz, ż, cz, dż wymawia s, z, c, dz (np. szyba –
syba);
· zamiast r wymawia l lub ł (np. rak – lak, łak);
· wsuwa język między zęby przy wymawianiu głosek (tj. w
wypadku u 4-latka oraz sz, ż, cz, dż) lub przy artykulacji tych
głosek słychać niemiły poszum;
· przestawia głoski lub sylaby w obrębie wyrazu, skraca
wyrazy, ma trudności z nazywaniem;
· posługuje się ubogim słownictwem, buduje bardzo proste
zdania, formy gramatyczne są mocno zaburzone;
· ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby i/lub głoski;

Jednocześnie podkreślam, że w każdym przypadku należy uwzgędniać indywidualne predyspozycje dziecka.
W swoich odpowiedziach na forum często pisałam, że wszelkie opóźnienia nie powinny przekraczać 6 m-cy.
Jednak zgodnie z moim przekonaniem "Lepiej zapobiegać niż leczyć" - warto zasięgnąć opinii specjalisty niż przeoczyć jakiś ważny moment.

Zachęcam do lektury i pozdrawiam serdecznie w ten cudowny - nareszcie słoneczny - dzień :)
Awatar użytkownika
IzaLogopeda
Ekspert
 
Posty: 59
Rejestracja: 23 lut 2013, 9:31
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Europejski Dzień Logopedy

Postautor: szaraczarownica » 07 mar 2013, 15:32

IzaLogopeda pisze:gdy dziecko ok. 5.m.ż. komunikuje się tylko przy pomocy płaczu

To ja bym poprosiła o rozwinięcie, bo przy pozostałych jest choćby słowo wyjaśnienia, a tu nie.
Czy dobrze rozumiem, że jeśli dziecko 6-miesięczne piszczy, żeby zwrócić na siebie uwagę, albo gaworzy tak miaucząco pod nosem, jak coś mu się nie podoba, to nie powinnam się martwić? ;)
Awatar użytkownika
szaraczarownica
Moderator
 
Posty: 14783
Rejestracja: 27 paź 2012, 19:50
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 187 times
Been thanked: 200 times

Re: Europejski Dzień Logopedy

Postautor: IzaLogopeda » 07 mar 2013, 22:09

Witam :)
Zgodnie z powyższymi zalecniami do logopedy należy się zgłosić:

· gdy dziecko ok. 5.m.ż. komunikuje się tylko przy pomocy
płaczu.

6-miesięczne dziecko powinno byc już w okresie gaworzenia - a jest to świadomy odruch, dziecko powtarza zasłyszane dźwięki. Pojawia się naśladownictwo słyszanych dźwięków. Kojarzenie wielokrotnie powtarzanych dźwięków ze wskazywaniem odpowiedniej osoby lub przedmiotu prowadzi do wypowiadania ze zrozumieniem pierwszych słów.
Tak więc powinno już pojawić się pierwsze sylaby mamamama, bababababab, lalalalalaa, gagagagagaga.
Jeśli Pani dziecko piszczeniem i miauczeniem wyraża swoje emocje, zwraca na siebie uwagę, ale dodatkowo świadomie gaworzy - może Pani w jego ciągu dźwięków zrozumieć głoski - wszystko jest w porządku.
Ale jeśli są to jego jedyne sposoby komunikowania się z otoczeniem - nie można tego bagatelizować.
Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
IzaLogopeda
Ekspert
 
Posty: 59
Rejestracja: 23 lut 2013, 9:31
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time


Wróć do Logopeda

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość