Postanowiłam jeszcze raz zamieścić, które problemy wymagają konsultacji i pomocy logopedycznej:
Do 3 roku życia:
· gdy dziecko ok. 5.m.ż. komunikuje się tylko przy pomocy płaczu;
· gdy roczny maluch porozumiewa się tylko za pomocą gestów, nie wykonuje prostych poleceń;
· gdy rozwój mowy dziecka nagle się zatrzymał;
- gdy 2-letnie dziecko wymawia tylko pojedyncze dźwięki zamiast wyrazów, zwłaszcza jeśli w okresie niemowlęcym nie gaworzyło lub gaworzenie było mało nasilone;
· gdy wymawia dźwięki w taki sposób, że jego wypowiedź jest całkowicie niezrozumiała dla osoby obcej;
· gdy dwulatek nie różnicuje słuchowo wyrazów o podobnym brzmieniu (np. bułka – półka);
- gdy dziecko wsuwa język między zęby przy wymawianiu głosek t, d, n, s, s, c, dz;
· gdy słownictwo jest bardzo ubogie, dziecko posługuje się przede wszystkim onomatopejami, nie buduje zdań;
· gdy mowa jest niezrozumiała dla osób spoza najbliższego otoczenia lub dziecko mówi z poszumem nosowym;
Z dzieckiem czteroletnim, gdy:
· zamiast głosek f, w wymawia p, b, h (np. żyrafa - żyrapa lub żyraha),
· zamiast k, g wymawia t, d (np. kotek – totet);
· zamiast s, z, c, dz wymawia ś, ź, ć, dź (np. sanki– śanki);
· zamiast r wymawia j (np. krowa – kjowa) – 'l' jest jeszcze normą!;
· zamiast c, dz wymawia s, z (np. cuda – suda, pędzel pęzel);
· ubezdźwięcznia głoski dźwięczne, (np. zamiast b mówi p);
· wsuwa język między zęby przy wymawianiu głosek (tj. w wypadku 3-latka oraz szeregu syczącego);
· mowa jest zniekształcona, dziecko ma trudności z wyliczankami, zapamiętywaniem prostych wierszyków;
Z dzieckiem pięcioletnim i starszym, gdy:
· zamiast głosek sz, ż, cz, dż wymawia s, z, c, dz (np. szyba – syba);
· zamiast r wymawia l lub ł (np. rak – lak, łak);
· wsuwa język między zęby przy wymawianiu głosek (tj. w wypadku u 4-latka oraz sz, ż, cz, dż) lub przy artykulacji tych
głosek słychać niemiły poszum;
· przestawia głoski lub sylaby w obrębie wyrazu, skraca wyrazy, ma trudności z nazywaniem;
· posługuje się ubogim słownictwem, buduje bardzo proste zdania, formy gramatyczne są mocno zaburzone;
· ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby i/lub głoski;
Teraz powinno być łatwiej podjąć decyzję czy skorzystać z Wakacyjnej oferty