Z nieznacznym opóźnieniem (mam malowanie w domu
) przechodzę do opisu 4-latka.
ROZWÓJ RUCHOWY
Czterolatek to mały żywioł. Biega, skacze, chodzi tyłem, wspina się na wszelkie przeszkody, podskakuje obunóż i na jednej nodze, wskakuje do obręczy, chodzi po linii z zachowaniem równowagi. Jeździ na trójkołowym rowerku, hulajnodze.
ROZWÓJ MOWY
Dziecko mówi zrozumiale dla otoczenia. Może pojawiać się głoska "r". Nie ma jeszcze głosek "sz", "rz", "cz", "dż". W tym wieku dzieci mają już dość bogaty zasób słów. Zadają milion pytań, gdyż w ten sposób zdobywają wiedzę i podtrzymują rozmowę. Potrafią opowiedzieć historię z zachowaniem ciągu zdarzeń. Mówią, stosując reguły gramatyczne. Często tworzą neologizmy, gdy nie potrafią określić jakiegoś przedmiotu. Może występować jąkanie rozwojowe, tzn. dziecko zacina się przy mówieniu. Jest to spowodowane tym, iż chce powiedzieć dużo, poprawnie, a czasem nie może znaleźć w głowie odpowiednich słów. Nie należy dziecku zwracać na to uwagi, by nie poczuło, że ma jakiś problem.
ROZWÓJ INTELEKTUALNY
Czterolatek lubi eksperymentować, sprawdzać, doświadczać. W ten sposób buduje swoją wiedzę o świecie. Liczy do 5 i więcej. Tworzy zbiory. Potrafi układać szlaczki, powtórzyć prosty rytm ze słuchu. Zna kilka zwierząt. Częściowo potrafi uogólniać np. jabłko, gruszka i śliwka to owoce, a pies, kot i świnia to zwierzęta. Zna rolę pogotowia, straży pożarnej i policji. Wie, po co chodzimy do sklepu, lekarza, apteki. Znajduje wyraźne różnice w obrazkach, wie, który przedmiot nie pasuje do pozostałych.
SAMODZIELNOŚĆ
Czterolatek próbuje być bardzo samodzielny. Stara się wszystko robić sam, z różnym skutkiem. Jest bardzo zadowolony z efektów swojej pracy, nawet jeśli nie są imponujące.
MOTORYKA MAŁA
Dziecko w tym wieku rysuje za pomocą symboli. Oprócz koła pojawiają się proste kształty- linie, krzyżyki. W rysunku postaci pojawia się głowonóg. Ruchy dłoni są coraz bardziej precyzyjne. Dziecko potrafi ładniej, staranniej kolorować, używa nożyczek, wycinając po linii. Tu uwaga: najczęściej w tym wieku dziewczynki są lepiej rozwinięte manualnie niż chłopcy i chętniej wykonują te czynności. Dziecko, niezależnie od płci, jest dumne ze swoich wytworów, uważa, że są piękne i oczekuje pochwał.
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY
Czterolatek lepiej orientuje się w zasadach obowiązujących w grupie i w różnych miejscach, jest zdolny do kontroli własnego zachowania i refleksji nad swoim postępowaniem. W tym wieku wzrasta potrzeba kontaktów społecznych. Dziecko chce być członkiem grupy, nawiązuje pierwsze przyjaźnie.
Jeśli nam się wydaje, że starsze dziecko powinno być bardziej posłuszne, to się mylimy. W tym wieku następuje kolejny bunt związany z kształtowaniem się własnego "ja". Dzieci często są przekorne (nam się może wydawać nawet, że są złośliwe
), gdyż zaznaczają w ten sposób swoją indywidualność, a wszelkie zakazy rodziców czy opiekunów traktują jak zamach na ich autonomię. W tym wieku też, nasze dzieci mogą stać się bardziej agresywne w stosunku do rówieśników. Walczą o swoje
Jednakże w porównaniu do 3-latków, częściej bawią się z rówieśnikami niż obok. Przeważają zabawy tematyczne. Czterolatki budują całą "otoczkę" do zabawy w sposób bardzo szczegółowy, np. bawiąc się autami, ustawiają je na parkingu w równych odległościach itp. Wyobraźnia w tym wieku jest nieograniczona, a granica między fikcją a rzeczywistością bardzo płynna, stąd pojawiają się w zabawach wyimaginowani przyjaciele, z którymi nasze dzieci prowadzą żywą konwersację. W tym wieku pojawia się również dużo lęków, np. przed ciemnością, zwierzętami, zniknięciem mamy. Mogą pojawiać się brzydkie nawyki: dłubanie w nosie, przeklinanie, ssanie palca, plucie. W ten sposób dzieci rozładowują napięcie.
Dziecko coraz lepiej rozpoznaje emocje innych. Samo jest raczej chwiejne emocjonalnie, potrafi przejść od śmiechu do płaczu czy agresji. Coraz częściej potrafi nazywać swoje emocje, próbuje panować nad swoim gniewem.
Jak same widzicie, z czterolatkami bywa ciężko. Wiem coś o tym, bo mam takiego małego indywidualistę w domu